آشنایی با خواص موز

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

موز

 
 
 
 پایگاه صاعقه:: موز يكي از پرمصرف‌ترين و محبوب‌ترين ميوه‌هاي روي زمين و غني از املاح و ريزمغذي‌هاي ضروري براي بدن است.
 

موز يكي از پرمصرف‌ترين و محبوب‌ترين ميوه‌هاي روي زمين و غني از املاح و ريزمغذي‌هاي ضروري براي بدن است. در آمريكا مردم بيش از آنكه سيب و پرتقال بخورند، موز مي‌خورند. اين ميوه زرد و خميده سرشار از املاح و مواد مغذي به ويژه پتاسيم فراوان، فيبر خوراكي، منيزيم و ويتامين‌هاي ث و B۶ است. موز علاوه بر مقابله با افسردگي، دستگاه گوارش را تنظيم كرده و ترشي معده را نيز بهبود مي‌بخشد. اين ميوه شفابخش و مقوي همچنين خطر ابتلا به سرطان‌هاي كليه، ديابت، پوكي استخوان، نابينايي و ساير امراض را به ميزان محسوسي كاهش مي‌دهد. سازمان غذا و داروي ايالات متحده (FDA) ارزش غذايي موز را بسيار بالا اعلام مي‌كند. بنابر اعلام FDA اين ميوه فاقد چربي، كلسترول و سديم بوده و هر عدد از آن ۴۵۰ ميلي‌گرم (۱۳ درصد) پتاسيم، ۲ درصد ويتامين A، ۱۵ درصد ويتامين C، ۳۰ ميلي‌گرم (۱۰ درصد) كربوهيدرات، سه ميلي‌گرم (۱۲ درصد) فيبر خوراكي، ۱۹ گرم قند، يك گرم پروتئين و ۲ درصد آهن دارد.

سرطان

برخي شواهد نشان مي‌دهد مصرف متعادل موز احتمال ابتلا به سرطان كليه را كاهش مي‌دهد. نتايج يك مطالعه كه در سال ۲۰۰۵ ميلادي در سوئد انجام شد نشان داد زناني كه بيش از ۷۵ وعده ميوه و سبزيجات مصرف مي‌كنند، خطر ابتلا به سرطان كليه در آنها ۴۰ درصد كاهش مي‌يابد. در ميان اين ميوه‌ها موز جزو موثرترين آنها معرفي شده است. زناني كه در هفته چهار تا شش عدد موز مي‌خورند خطر ابتلا به سرطان كليه در آنها به نصف كاهش مي‌يابد.

 

بينايي

اگرچه خاصيت هويج بيش از ساير خوراكي‌ها براي چشم زبانزد شده اما بايد بدانيد كه موز نيز به همين نسبت براي چشم‌ها خاصيت دارد. موز حاوي مقدار اندك اما مورد نياز ويتامين «A» براي بدن است كه اين ميزان براي حفاظت از چشم‌ها، حفظ بينايي و همينطور بهبود بينايي در شب حياتي است. ويتامين A محتوي تركيباتي است كه از غشاء اطراف چشم محافظت مي‌كند. اين تركيبات همچنين تشكيل‌دهنده پروتئين‌هايي هستند كه نور را به قرنيه چشم منتقل مي‌كنند. موز نيز مانند ساير ميوه‌ها به جلوگيري از تحليل و ضعف عضلاني كمك مي‌كند.

 

محافظ قلب

موز براي سلامت قلب بسيار مفيد است. اين ميوه سرشار از پتاسيم است كه اين ماده معدني الكتروليت، جريان الكتريسيته را در بدن شما منتقل مي‌كند. اين جريان الكتريسيته براي ضربان قلب حياتي است. خوردن منظم موز همچنين از سيستم گردش خون در برابر فشارخون بالا، تصلب شرائين و سكته قلبي جلوگيري مي‌كند. سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) از موز به عنوان داروي فشارخون و سپر حفاظتي قلب در برابر سكته و حملات قلبي ياد مي‌كند.

 

داروي افسردگي و افت خُلق

در صورتي كه احساس افسردگي مي‌كنيد يا از سندرم پيش از قاعدگي رنج مي‌بريد داروي شما موز است زيرا موز مي‌تواند با كاهش افسردگي، علائم سندرم پيش از قاعدگي را نيز به حداقل برساند. موز سرشار از «تريپتوفان» است. اين ماده در بدن تبديل به ماده شيميايي «سروتونين» مي‌شود كه يك ناقل عصبي و بهبوددهنده خلق و خو در افراد است. علاوه بر اين ويتامين B۶ موجود در اين ميوه به داشتن خواب آرام و منيزيم نيز به آرامش عضلات كمك مي‌كند.

 

بهبود گوارش و كاهش وزن

موز سرشار از فيبر خوراكي است. اين ماده به حفظ تعادل وزن كمك مي‌كند. خوردن روزانه يك عدد موز مي‌تواند ۱۰ درصد از فيبر مورد نياز بدن را تامين كند. علاوه بر اين ويتامين B۶ موجود در موز از ابتلا به ديابت نوع ۲ جلوگيري كرده و به كاهش وزن نيز كمك مي‌كند. در مجموع، موز يك غذاي بسيار عالي براي كاهش وزن است زيرا علاوه بر داشتن طعم شيرين، سيركننده هم هست و در نتيجه اشتها را فرو مي‌نشاند. اين ميوه همچنين به تعادل قندخون در طول مدت ورزش كردن و فعاليت‌هاي جسماني كمك مي‌كند.

 

استحكام استخوان‌ها

موز اگرچه سرشار از كلسيم نيست اما با اين حال به دليل املاحي كه در مجموع دارد براي استحكام استخوان‌ها مفيد است. موز حاوي مقدار فراواني «فروكتواليگوساكاريد» است كه اين ماده، پروبيوتيك‌هاي مفيد براي دستگاه گوارش را به تحرك وامي‌دارد. فروكتواليگوساكاريد همچنين قابليت جذب كلسيم در بدن را تقويت مي‌كند.

خطرات زياده‌روي

اگرچه موز سرشار از موادمغذي است و فوايد بسياري براي بدن دارد اما مانند هر خوردني ديگر ميانه روي در مصرف آن ضروري است چون خوردن همزمان چند عدد موز در يك وعده سبب سردرد و بي خوابي مي‌شود. موز به ويژه وقتي خيلي رسيده باشد، محتوي اسيدهاي آمينه‌اي است كه باعث گشاد شدن رگ‌ها و درنتيجه سردرد مي‌شوند. ماده تريپتوفان نيز كه به افزايش خلق كمك مي‌كند اگر زياد از حد وارد بدن شود مي‌تواند باعث خواب آلودگي شود. خاصيت شل‌كننده عضلاني منيزيم در كنار خواص ديگر اين ميوه نيز مي‌تواند خطراتي را به همراه داشته باشد. موز يك ميوه قندي است كه زياده روي در خوردن آن سبب پوسيدگي دندان مي‌شود. اين ميوه همچنين به دليل نداشتن چربي و پروتئين، نمي‌تواند يك وعده غذايي كامل يا يك تغذيه مناسب و كامل پس از ورزش كردن باشد. با اين حال موز تنها وقتي خطرناك است كه در خوردن آن زياده روي شود. اگر در روز بيش از ۱۰ عدد موز خورده شود بدن با خطر انباشت حجم بالاي ويتامين و املاح معدني روبه‌رو مي‌شود. مصرف بيش از حد پتاسيم نيز منجر به بروز عارضه‌اي موسوم به «هايپركالمي» مي‌شود. منظور از‌هايپركالمي‌افزايش سطح خوني يون پتاسيم در بدن است. علائم اين عارضه شامل ضعف عضلاني، فلج مقطعي و نامنظمي‌ضربان قلب مي‌شود. اگرچه اين عارضه بسيار خطرناك است اما تنها هنگامي‌بروز مي‌كند كه در يك مدت زمان كوتاه حدود ۴۳ عدد موز خورده شود. جذب بيش از ۵۰۰ ميلي‌گرم ويتامين B۶ در روز نيز به اعصاب دست و پا آسيب مي‌رساند. البته نگران نباشيد چون براي اينكه حجم ويتامين B۶ در خون شما به اين ميزان برسد بايد هزاران عدد موز بخوريد. بهتر است پيش از خوردن موز به دليل اينكه ممكن است پوست آن آلوده به آفت كش‌ها باشد، آن را خوب بشوئيد.

 

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید